Skip to content

Dags att klä på tösen!

Jag har funderat rätt mycket över motorhöljet till JU-02, eller närmare bestämt infästningen av det. Med 4 bar laddtryck innanför höljet är det en bra bit över ett ton som vill pressa isär motorn, så det gäller att bygga stabilt.

På något vis måste jag alltså fästa motorhöljet i framkant, den gängse metoden är att skruva fast höljet i kompressorkåpan med en massa skruvar runtom men jag är inte helt bekväm med det då det bland annat inte går borra speciellt djupt innan jag borrar genom in till luftkanalerna.

Ett alternativ är att bygga någon sorts löstagbara spännen, men jag ska klura lite mer innan jag bestämmer mig för nåt och fortsätter bygget med att svetsa ihop motorhöljet med bakplattan!

Den utstickande kanten på höljet ska senare skydda kopparrörsringen med bränslespridare från att bli kantstött.

Nu står motorn på avkylning efter svetsning, ska masa mig ut i morgon bitti och ta loss höljet för att se om det slagit sig något.

Gokväll på er!

Published inJU-02 motorbygge

3 Comments

  1. JonasO JonasO

    Ser ju kanon ut det där.. Dimensioner och tryck i den nivån brukar ju kräva flänsförband. Med en lösfläns framför framgaveln borde ju saken vara biff. Men det kanske inte finns plats?

    • Johansson Johansson

      Plats finns nog, men det får gärna likna nåt också så en planfläns går fetbort som kidsen skulle säga. 🙂

      • JonasO JonasO

        Tänkte mera v-bandsklämma modell stor. Liknande den i andra ändan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.