Skip to content

Tur med oljeretur

Vissa dagar går det bättre än man tänkt, jag masade mig ut i verkstaden för att försöka räkna ut hur jag skulle lösa problemet med att bygga en anslutning till oljereturen som håller tätt både för olja och laddtryck. Gick in nån timme senare och hade fått till en lösning som vart mycket bättre än jag vågat hoppas på.

En gängad stos svarvades till och svetsades fast på returröret.

En ruta skars ut ur motorhöljet med plasmaskäraren och en rostfri passbit kapades till och borrades till 16.5mm precis så den gängade anslutningen går igenom.

Sen lade jag en tunn kopparbricka mellan som shims, skruvade fast passbiten och punktade dit den.

Sen helsvetsades biten, väl medveten om att motorhöljet kommer slå sig och behöva lite massage med hammare efteråt.

En provpassning med innanmatet på plats, allt passar fint så nu är ett av de mer gruvsamma jobben avklarat! (motorn är upp och ner på bilden ifall ni undrar)

Published inJU-02 motorbygge

5 Comments

  1. Anonym Anonym

    Mycket snyggt bygge, jag är sjukt imponerad!

    Vad är det för status på sparken? Börjar väl bli dags snart??

    • Johansson Johansson

      Tackar! Sparken är på G, Olov har jobbat en hel del med den senaste veckorna men han är lite lat på att skriva nåt om det han gör. 🙂

      Provstart inom nån vecka ifall allt går som det ska.

  2. Skogsfinnen Skogsfinnen

    Lättmekat är kung! Skönhetsgrej, att det behövs nog en till bricka, så att det blir slätt och packning på bägge sida av det rostfria 😉

  3. Bjursingen Bjursingen

    Tja!
    Var det verkligen tur? 😀
    Vilken kanon lösning!
    Ingen risk för läckage där inte.

    • Johansson Johansson

      Nä jag tror att det kommer bli tätt och bra. Lättmekat i alla fall vilket är ett stoooort plus eftersom jag lär behöva plocka isär och bygga om motorn en 15-20 gånger innan jag är nöjd… 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.