Skip to content

Lite möda att spridare flöda…

Efter att ha lagt en skvätt flytande gängtätning i gängen mellan banjo och mässinghållare på bränslespridarna var det dags att testa så spridarbilden ser bra ut.

Jag gjorde en enkel testrigg och provtryckte varje spridare med en handhållen spruta bara för att se så alla 18 spridares spridarbilder ser likadana ut, vilket de gjorde.

Sen blåste jag rent bränsleplenumet och skruvade fast alla spridare mest för att se så dom passar utan att ta i förångningsrören, allt verkar passa fint så två tummar upp på det!

Published inJU-02 motorbygge

2 Comments

  1. En fråga som du säkerligen redan har tänkt på.
    Men blir det inte risk för att spridare längst bort får ett lägre tryck?

    Tommy

    • Johansson Johansson

      Helt rätt tänkt, men som tur var är det bara vid väldigt låga bränsletryck som det märks. Höjdskillnaden mellan översta och nedersta spridaren är 25cm vilket motsvarar 0.025bar tryckdiff om man räknar med 1bar=10m vattenpelare.

      Samma fenomen finns på JU-01 där spridarringen sitter inuti motorn istället för utanpå som här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.