Skip to content

Kåpsmide

Med sparken i körbart skick och det mesta som ska packas framplockat kan jag med gott samvete lägga lite krut på hojkåporna, jag har affärat av mina kamrater Olle och Lasse en halvplåt aluminium som blev över från bygget av deras överjävligt fräna race-Kangoo:

Lånade klippen på jobbet och styckade upp den i lagom stora bitar.

Sen var det bara att börja smida, då jag inte kan ett smack om plåtbearbetning utöver konrullning så fanns det ingen anledning att planera jobbet utan pang på bara i vanlig ordning…

En vanlig träbandsåg är klockren att kapa tunnare aluminium i, de tunna bladen gör att det går såga snävare radier än med en ”riktig” metallbandsåg.

Då var den lätta biten klar, sen bar det ut på okända vatten. Det gick fort upp för mig varför det tar åratal att bli en duglig karosseriarbetare, det gör sig inte direkt själv att forma en tunn plåt i tre dimensioner samtidigt…

Med lika delar lufthammare, rundvals, gummiklubba och knä lyckade jag grovforma plåten till det stuk jag ville ha.

Nu är underdelen ganska klar så nästa garagekväll blir det att knacka till resten och göra ett fäste för det övre kåpfästet. Och göra andra sidan så klart, tur jag har hela våren på mig innan det måste vara klart. 🙂

Published inJU-01 gasturbinsbygge

4 Comments

  1. Björn Nilsson Björn Nilsson

    Snyggt, skall det bli form till kolfibern/glasfibern eller kommer du att kör med alukåpan?

    • Johansson Johansson

      Det blir aluminiumkåpa, hade jag haft tiden/kunskapen att framöver gjuta en plugg av den färdiga kåpan hade det varit bra iofs. Mycket jobb om jag lägger ikull hojen annars.

  2. Bjursingen Bjursingen

    Tjo!
    Snyggt jobbat.
    Det börjat lukta 300+ nu!

    • Johansson Johansson

      Joru, varje liten förbättring ökar toppfarten en skvätt och gick det 284km/h i fjol är det bara fjuttiga 16km/h att hämta in.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.