Skip to content

Nåt skumt i tankarna…

Det enda egentliga bekymret jag haft under körningarna med hojen är att motorn tenderar att släckas under bromsning när oljan skvalpar framåt i tanken och oljepumpen suger luft, Med bräddfull oljetank och försiktig bromsning har det oftast funkat men det är något som måste fixas.

Ingen återvändo nu efter att sticksågen fått sagt sitt…

Såja, nu var ett hål i varje tank uppkapat. Bränsletanken har en baffelplåt men oljetanken var helt tom, jag måste ha helt missat att svetsa in bafflar i den. Inte undra på att oljan åkte framåt så fort under inbromsning…

Ett par rostfria lock tillverkades och en blindnittång lånades av Olov för att klämma i muttrar till locken.

Nuså, en sån tång måste jag fasen köpa för det var grymt smidigt!

Jag kapade loss baffeln i bränsletanken och efter en halvtimme med dammsugare, Bräkleen, tryckluft och trasor ansåg jag mig hade städat ur bränsletanken tillräckligt. Jag har beställt 30 liter tankskum som ska se till att fotogenet och oljan håller sig på mattan inne i tankarna när det gasas och bromsas.

Tankskum i en oljetank är kanske lite ovanligt men jag ser ingen anledning att det inte ska fungera, men det återstår såklart att se…

Published inJU-01 gasturbinsbygge

3 Comments

  1. Anders B Anders B


    Klarar tankskummet flödet som är genom tanken eller kommer det bromsas för mycket?

  2. Björn Nilsson Björn Nilsson

    Vilka temperaturer klarar tankskummet? Oljan kan ju vara ganska varm…

  3. Anonym Anonym

    Tankskum låter bra, så länge den klarar olje tempen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.