Skip to content

Mer skum

Efter att skeptiska röster höjts om min briljanta idé om att skumfylla oljetanken gatt jag göra en vetenskaplig undersökning för att se om det kommer överleva oljan vid drifttemperatur.

Jag kokade en tuss med tankskum i en kastrull vatten under tiden fästmön grejade med middagen och det tålde den utan problem, sen lade jag ett par tussar i olja respektive flygfotogen för att se hur det gick. Inga problem efter en timme men vi får väl se hur dom ser ut efter en vecka eller två.

Oljetanken fick sig en halvtimme i hetvattentvätten på jobbet så den blev rektut rener och finer, sen skar jag till ett block med skum och knödde ner. Jag lämnade utrymmet närmast gaveln med oljereturerna tomt så det inte blir något problem med mottryck eller liknande.

Det är även ett tomrum mot botten där oljepickupen sitter, teorin är att den stora arean på skummet hinner släppa genom all olja som oljepumpen tar åt sig även om oljan är kall. Det lär väl visa sig ganska omgående om det funkar.

En packning klipptes ut och fick sig ett lager med packningssilikon för att det ska bli tätt runt blindnitarna, sen skruvades locken på och vips! var jag klar.

Jag har funderat på att be kamrat Johan Andersson i Brevåg lacka dom svarta som kåporna men ångrat mig då det kan bli aktuellt att svetsa in någon extra anslutning eller så i framtiden, funktion får gå före utseende i vanlig ordning.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

4 Comments

  1. Skogsfinnen Skogsfinnen

    Intressant med tankbygge. Skummet hjälper med “sloshing” och att avlufta olja, få bort småbubblorna.
    Men att hålla vätska under längre stunder (att bromsa från dina farter tar en stund..) kan det nog vara knepigare med. Nu har du oljepickuppen optimerad för acceleration. Det är ju det som räknas =). Med nackdelen att den suger luft vid inbromsning…
    Hur skulle det vara att öka oljemängden (minskla luftvolymen I tanken ) och flytta fram pickuppen så mycket att suglinjen är under olja både vid full accs och full deceleration?

    • Johansson Johansson

      Prexis, det enda skummet gör är ju att sakta ner oljan så om det tar nog lång tid rinner den ju bort ändå. Jag har märkt att med tillräckligt mycket olja i tanken funkar det även utan skum men en tvär inbromsning har kunnat få oljan att tvärskvalpa till och då tappar jag oljetryck i några sekunder. Förhoppningsvis är detta problem löst med skum i tanken.

      Att förlänga pickupen är tyvärr ett ganska omfattande jobb, inget jag gör om jag inte absolut måste.

  2. mats mats

    jag hopas att det funkar lycka till

  3. Björn Björn

    Jaha, då har man igen visat att man inget kan…
    Skönt att en lekmans farhågor har blivit tagna på allvar o ett utförligt o vetenskapligt test genomförs för att fylla mina avgrundsdjupa kunskapsluckor…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.