Skip to content

I väntan på en överraskning…

Jag och Olov håller på koka ihop en hejdundrande överraskning till er trogna bloggläsare, vill inte säga för mycket än men det har med att åka fort på is och jetmotorer att göra. 🙂

I väntan på kickoffen till det bygget gör jag klart lite smågrejs på JU-02, det är alls inte mycket kvar innan den motorn kan sättas upp i testbänk och provstartas för första gången. En av de få sakerna kvar att göra var den främre infästningen av motorhöljet, med 4kg laddtryck vill det till att bitarna sitter ihop ordentligt…

Jag borrade 18st 5mm hål i motorhöljet och monterade sedan höljet på motorn för att borra vidare in i kompressorplattan. Tejpmarkering på borren för att inte klanta till det och borra igenom till luftkanalerna.

Efter att ha gängat hålen för M6 skruv monterade jag ihop motorn och drog dit en näve spårskruvar för att testa, blir finemang det där!

Tjo!

Published inJU-02 motorbygge

5 Comments

  1. mats mats

    fin fint med byggandet
    blir det den stora jet motorn ni planerar för den från flygplanet tunnan i något helt galet bygge 😉

  2. Orre Orre

    Nu blir man ju grymt nyfiken!

    Kul med JU-02 i testbänk framöver också.

  3. Thomas Thomas

    Spänningen är olidlig!!
    Skönt att motorerna höll på sparken.
    Blir det elstart på JU-02 ?

    • Johansson Johansson

      Jo det var en jäkla tur, annars hade det blivit problem då två identiska S500:or inte direkt växer på träd…

      I sinnom tid blir det elstart men i början av bänktestandet tänkte jag försöka starta den med lövblås för att få lite mer känsla för startproceduren. När jag fått ordning på motorn så det går lita på att den startar som den ska varje gång tänker jag börja bygga dit en startmotor.

      Du då, vad händer med jetopeden framöver?

      • Thomas Thomas

        Aha!
        Tålamod alltså…. Ska bli grymt kul att följa testerna av JU-02!
        Jetopeden har det inte hänt så mycket med än, går i funderingar på hur chassit/skridsko upphängning ska byggas om. Måste till nått radikalt så det är motorn som begränsar toppfarten nästa år. Har lite intrimmnings körningar för turbinregulatorn att pyssla med oxå, när lusten faller på. Har ni haft några generella problem med Biltemas 044 pumpar föresten? EBK pumpen är lite tjurig att få igång men när den väl har hoppat igång verkar den funka bra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.