Skip to content

Stoppa Pressarna!!!

Stora nyheter på gång!!

Eller ja, dom är väl inte så stora och ny är dom ju inte heller eftersom vi redan flaggat lite för det. Sååå…

Ähhh, som dom flesta förstått så blev det en liten skrotning med sparken på Speed i februari och det tog väl inte många timmar innan vi konstaterat att spark trots allt kanske inte är det ultimata fordonet att åka fort med på is. En snabb tanke var att vi måste ha haft en jäkla tur som klarat oss från att köra ikull alla tidigare år! Men.. Efter lite mer eftertanke så stod det ju ganska klart att i år faktiskt var första året som vi hade potential att faktiskt börja kunna åka fort nu när alla kända problem var lösta och då såg ju inte statistiken lika bra ut helt plötsligt.

Så vi började genast spåna på ett nytt bygge, tanken var nånting med lågt luftmotstånd att sitta i. Gärna med mer motor. Allt hade vi egentligen redan pratat om tidigare så det gick ganska fort att komma fram till ett koncept. Nånting som liknar en top fuel dragster men på medar. Då Anders och jag gemensamt åkt på nån sorts plåtbankarfeber så sa vi att vi skulle prova klä spektaklet med nitad aluplåt och om tid finnes även polera. Vi får dock lämna en brasklapp på utförandet av detta då det kan gå hur som helst, mest troligt åt fanders! Och motormässigt har planer funnits i att bygga kraftturbin till sparkturbinerna och typ driva en propeller. Då propeller för ca 200hk förmodligen skulle bli både för stort och dyrt (och farligt att ha bland folk) så blev det en turbofan med efterbränning.

Principen blir då: Sparkens bägge turbiner blåser in i en lika kraftturbin som Anders har på motorcykeln men istället för vinkelväxeln har man bara en rak axel bak till ett fläkthjul som kommer från en t700 helikopterturbin. Detta fläkthjul blåser in i en efterbrännkammare som kommer ha ett utblås som är 240mm i diameter och ska sluka 30 liter diesel i minuten! Och på detta vis ska vi ungefär dubbla dragkraften från 120kg som vi fick ut på sparken (ska ha fått ut teoretiskt iaf). Läs dubbla effekten, dock blir bränsle förbrukningen gångrad med fem eller sex nånting. Vi hade en jäkla tur som fick donerat ett sånt fläkthjul och även en NGV-tjofräs till kraftturbinen av vår Australienske vän John Wallis.

Det dramatiska är ju att detta ska vara klart om mindre än ett år så vi har delat upp jobbet då det är alldeles för svårt att hitta gemensam tid att hjälpas åt att bygga. Anders blir turbofan-ansvarig och jag börjar fila på chassiet.

Nu är det ju ingen exakt konstruktionsritning men nåt sånt här siktar vi på, och JA man kan tro att vi blivit inspirerade av Rocketboys men planen har egentligen funnits sen långt innan dess. 🙂

“Martin Timell” va på besök förra helgen och snodde ihop en ramjigg som går att väga in i våg och jag har börjat snickra på rörramen. Vi kör vanliga plåtrör mest på grund av pris, skulle vi se att vi tänkt helt galet så slipper vi ha för mycket pengar i sjön men om vi däremot ser att det funkar fint men behöver mer styrka och styvhet så kan man ju bygga ett nytt i bättre material då istället.

Det kommer pysslas på småstunder med detta trots att det kanske inte kommer skrivas precis varenda gång nånting gjorts.

Vid intresse går det även följa oss på Facebook nu på våran splitternya fejsbox!

Och det här bygget har även en tråd på JATO som man kan kolla HÄR

Och första bilden är för att vara formell lånad från stoppapressarna.se

 

Published inTurbofan "isjakt"

6 Comments

  1. Helsing Helsing

    Får tacka för de pedagogiska svaren!
    Hemligheten ligger i att man helt enkelt får in mer luft med högre syrehalt vilket medför att man kan förbränna mer bränsle!? låter rimligt 🙂

    //Helsing

    • Johansson Johansson

      Även utan efterbränning av fläktluften ger turbofanen mer dragkraft än sparkmotorn med EBK, dragkraft handlar bara om massflöde och hastighet. Tidigare kastade vi grus jättefort och nu tänker vi kasta gatsten aningen långsammare. 🙂

  2. Helsing Helsing

    Fränt!(!)
    Följt er i många år, ser ut som det får bli ett gäng till! 🙂

    Trots att jag läser allt ni skriver är detta med blåsande motorer fortfarande ett mörker!
    Ser mig ändå som skapligt teknisk då jag både har egen verkstad med bearbetningsmaskiner, bygger, konstruerar, gjuter, elektronik osv. Har till och med lyckats samla på mig lite poäng inom den akademiska världen (men vad hjälper det?) genom åren.

    Nu till frågan, den luft som skall sätta fart på axeln som driver “fläkten” som öser in luft i EBK:n, varför trycker man inte den bara rakt in i ebk:n och tillsätter mer bränsle där? Visst är det så ni gör/gjorde i sparken?
    Förstår att som i Anders fall vill man omsätta energin i luften till en rotation och behöver då en sådan lösning. Jag är helt 100 på att jag missat något väldigt fundamentalt, men frågar jag inte så får jag leva i ovisshet och det kan fan kvitta. 🙂

    //N.Helsing

    • Olov Olov

      Trevligt att ha dig med! 🙂

      Det korta svaret är ju så klart som du redan förstår att man får ut mer dragkraft så här. Principen är det nog bäst om Anders redogör för då det känns som man lyfter sig i håret om man har en viss mängd avgaser som man blåser på en turbin med och sen driver den turbinen en fläkt som ska blåsa mer än den man driver den med.. Men det hela handlar ju bara om att man stoppar in mer bränsle och får ut en del av den energin genom att det blåser mer. Om man tänker sig iaf teoretiskt så skulle man kunna ha en gasturbin som det blir nu med turbofan och istället för att skicka det i en ebk och släppa ut det i luften så skulle man kunna köra in den nya luften i en brännkammare igen och in i ytterligare ett nytt turbinsteg som driver en fläkt/kompressor som åter igen pumpar in frisk luft i en brännkammarna osv osv. För varje gång man kan stoppa i mer bränsle så skulle man få mer flås att spela med. Så det är väl ungefär det som händer här.
      Man får in mer ny luft och kan bränna ännu mer bränsle = mer effekt 🙂 Hoppas det va ungefär det du undrade! Olov

    • Johansson Johansson

      Tjenare Helsing! Se turbofanen som en sorts utväxling, vi skickar in 2kg/s luft med hög temp och hastighet och får ut 10kg/s luft med låg temp och lägre hastighet. Sen efterbränner vi den luften så den ökar i temp och hastighet.

  3. Thomas Thomas

    Vilket åkdon det kommer att bli! Kul att Timell hade vägarna förbi och kunde hjälpa till…
    Ser fram emot att följa bygget!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.