Skip to content

Sprutbytesprogrammet inlett…

Oroa er inte över titeln, vi har inte råd att knarka.

Jag gjorde ett försök att starta hojen idag men den ville inte varva upp till tomgång utan bara flasbrann ut genom avgaspiporna, efter att ha klurat lite och mätt upp spridarstorleken insåg jag att de nya spridarna är på tok för stora. Färgkodningen på sprutnålar verkar vara helknas när t.ex. svart kan ha både 0.31mm och 0.70mm ytterdiameter beroende på vilken färgkarta man kollar på…

Jag har beställt en påse med 0.7mm OD sprutnålar så jag kan byta ner mig i storlek igen, de jag har nu flödar så mycket att jag praktiskt taget dränker motorn. Om jag sänker bränsletrycket för att kompensera blir trycket för lågt och spraybilden byts mot ett pissande/droppande som inte förångas korrekt i brännkammaren.

Jag plockade motorn ur ramen och tog isär den för att kunna byta spridarna när dom kommer, nu inser ni kanske fördelarna med de externa spridarna jag byggt på JU-02. Istället för att behöva riva hela motorn hade jag kunnat byta spridarna enkelt med motorn kvar i hojen.

När motorn liks var urtagen ur ramen ställde jag dit nya JU-02 för att kolla hur den passar, här är ett kort från provstarten idag med JU-01:

Och här ett kort med JU-02 ditställd, den fyller helt klart ut hojramen bättre! 🙂

Jag har några mycket spännande år framför mig nu på hojfronten, först testa ut JU-02 i bänk och sen installera den i hojen och få känna på hur 250+ gasturbinhästar känns… 🙂

Tjo!

Published inJU-01 gasturbinsbyggeJU-02 motorbygge

8 Comments

    • Johansson Johansson

      Arne: Liite för stor för att få plats i garaget… 🙂

      Mats: Tackar, den ser ju ut att passa som handen i handsken i hojramen!

      Jimmy: Vipern ska ju hamna i isjakten, eller hur Olov? 😉

  1. mats mats

    ju-02 sere so fin ut o den kan nog visa att den är en stor o fin jet turbin he he den ser ut att fylla mc bra kan nog gå fort med den 🙂

  2. Bjursingen Bjursingen

    Tjo!
    Kinserna kanske inte hade räknat med att någon skulle bygga jetmotor med nålarna.

    Måste du byta på JU02 också?

    • Johansson Johansson

      Ha ha, nä det lär dom nog inte räknat med. 🙂

      Risken finns att jag måste byta på JU-02 också, men då den är större behöver den mer bränsle så det kanske kan funka. Hur som helst är det ett snabbt jobb då de nålarna är ingängade i bränslesystemet så jag kan göra nya på sidan om och bara skruva i när dom är klara.

  3. Orre Orre

    Haha shit vad liten JU-01 såg ut i hojen efter man sett den med JU-02.

    • Johansson Johansson

      Orre: Jo den är lite större. 🙂

      • Jimmy Hedman Jimmy Hedman

        Och JU-02 kommer se pytteliten ut när du har kapat isär ramrören och hängt i Vipern!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.