Skip to content

Uppdatering av bränslepumpstyrningen

Jag var hemma och VAB:ade med lilltösen idag och passade på att rita upp och skriva ut ett potentiometerhölje på 3D-skrivaren, jag behöver kunna justera maxvärdet för PWM-styrningen lite enkelt så jag inte kan övervarva motorn.

Med en maxjustering kan jag ställa in så jag kan vrida gasen i botten och få precis det laddtryck jag vill ha, då kan jag ägna mer tid åt att se vart jag kör när jag slipper ha ena ögat på laddtrycksmätaren under hela repan.

I morgon ska jag tanka över en uppdaterad Arduinokod som Olov skrev åt mig nyss, och sen ska det provas ut ordentligt så jag vet att allt funkar som det ska innan nästa provstart.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

6 Comments

  1. Calle Calle

    En kurs i reglerteknik och felsäkra system kanske?

    • Johansson Johansson

      Vet inte om du var spydig eller inte med den kommentaren.

      Ledstjärnan för hojbygget är att så mycket som möjligt ska gå panikreparera på plats i depån. Det får bara inte hända att jag sumpar en tävling bara för att nån motorstyrning har fått fnatt, så jag försöker bygga allt så “analogt” som det bara går.

      Just gasreglaget blev en kompromiss, rent teoretiskt sett skulle det gå bygga en helt mekanisk trottel men då jag byggt några såna till tidigare projekt vet jag att det är svårt att få till ett linjärt gassvar, dessutom finns det alltid en risk för bränsleläckage.

      • Calle Calle

        Glömde smiley. Det finns ganska mycket om reglerteknink och arduino. Sedan kan du kanske leka lite på jobbet för att få lite känsla för det. Gissar att det finns en hel del reglering där….

        • Johansson Johansson

          Jag har alla möjligheter att kunna lära mig mer om reglerteknik och programmering om jag vill, men ska sanningen fram så avskyr jag allt som har med elektronik att göra. Allt man inte kan räkna ut hur det fungerar genom att skruva isär och titta på ska man hålla sig ifrån i största möjliga mån. 🙂

          I slutändan faller det tillbaka på fältmässigheten. Hur mycket jag än kommer läsa på om elektronik och programmering kommer jag inte lära mig hälften av vad jag behöver kunna i och med att jag tycker det är skittrist, och då kommer jag alltid vara beroende av att någon annan har tid att följa med på tävlingar och hjälpa mig ifall något strular. I och med att jag bygger hojen med Bonneville i åtanke blir det svårt att kräva att någon ska spendera tiotusentals kronor och ett par semesterveckor bara för att följa med som nån obetald assistent åt mig.

          En enkelt uppbyggd bränslestyrning är inget som påverkar motorprestandan negativt, och då kan jag ha ett par extra i reserv att bara skruva dit om nåt går sönder.

  2. Calle Calle

    Varför låter du inte Arduinon mäta laddtrycket och begränsa det automatiskt?
    Då kan du använda den nya poten till att ställa in max laddtryck istället

    • Johansson Johansson

      Det borde kunna funka, men jag är allmänt skeptisk till att blanda in automatik i motorstyrningen då det fort kan gå rejält åt helsike. Jag lär även behöva någon sorts dämpning på signalen så den inte hamnar i självsvängning om Arduinon reglerar bränslepumpens PWM direkt mot laddtrycket.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.