Skip to content

Avgashus till turbofläkten

Efter att ha pysslat på med massa annat grejs i väntan på beställda delar och inspiration tog jag tag i motorbygget till isjakten ikväll!

Helst skulle jag vilja bygga ett flödesriktigt avgashus med fina radier och vinklar överallt, men tyvärr sätter verkligheten käppar i hjulet i och med att luftinloppet till fläkten behöver så mycket utrymme som möjligt. Då vår twinturbo-motor som ska driva turbofläkten ger mer effekt än nödvändigt kommer vi nog undan med ett relativt flödesfientligt avgashus.

Efter ett par timmars plasmaskärande, tigsvetsande och kaffedrickande hade jag en provisoriskt ihopsvetsat avgashus, här är ledskovelhuset till kraftturbinen som avgashuset ska svetsas mot…

…och här sitter avgashuset på.

Rören som V-bandsflänsarna sitter på ska kortas ytterligare lite för att spara utrymme i motorrummet, sen ska det sitta avgaskanaler med flexskarvar från gasturbinmotorerna. I centrum av avgashuset ska lagerhuset för drivaxeln till fläkten löpa, det är nån centimeters frigång dit det sen ska ledas in kylluft för att hålla strålningsvärmen borta från de keramiska kullagren.

Over and out från motoravdelningen, Olov får hålla er uppdaterade om framstegen på ramen.

Published inTurbofan "isjakt"

2 Comments

  1. Bjursingen Bjursingen

    Tjo!

    Fattar ingeting av detta bygge men det blir nog fränt! 😀

    Och det lär väl klarna när man får stå i timmar med en öl och klura.

    Kör hårt!

    • Johansson Johansson

      Det är lite diffust för mig och Olov också än så länge, men det borde klarna framöver hoppas jag. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.