Skip to content

Turbofan-arbete

Gårdagskvällen spenderades i verkstaden med turbofan-bygget, det gäller att hålla tempot uppe redan nu om det ska finnas en chans att ha isjakten körbar i vinter.

Först ut blev att svarva en hylsa till turbinhjulet, hålet i det är 30mm och axeldiametern vid lagerlägena blir 25mm så det var inte så svårt att räkna ut vad hylsans mått skulle vara… 🙂

Sugpassning, helt ok.

Med det gjort började jag klura på hur ledskenehuset skulle fästas mot lagerhuset, första tanken var att borra en bultcirkel med massa försänkta M4 insexskruv men det är för dåligt med plats för det.

Precis då kom jag på att jag ju kan svarva gängor i storsvarven nu när jag kostat på mig en ny chuck till den! (en av anledningarna att det inte hänt så mycket med detta bygge fram tills nu, gamla svarvchucken kastade 0.4mm pga slitage)

Alltså, jag svarvade ner lagerhuset till 53mm och skar en gänga med 1.5mm stigning.

Motsvarande gänga skars i en hylsa som ska svetsas fast i ledskenehuset senare.

Bitarna färdiga, men tror ni att dom passar ihop?

Joooodå, klart dom gör det! Sprickan i ledskenehuset är anledningen att det kasserades nån gång i tiden, det kvittar för min del som tur är.

Här sitter avgasplenumet på plats med lagerhuset där det ska vara.

Tjo!

Published inTurbofan "isjakt"

Be First to Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.