Skip to content

Våldtäkt på fläkt

Råkar nån läsare vara emotionellt involverad i Rolls Royce flygmotorer på något vis är det bäst att inte läsa vidare, gå och koka en kopp te eller nåt istället. 🙂

Då jag inte är särdeles intresserad av schlagerfestivalen gick jag ut i verkstaden istället en sväng, jag bestämde mig för att göra ett ryck med modifieringarna av fläkthjulet. Här svarvar jag bort klokopplingen på gaveln och rensvarvar innerdiametern en bit in så jag senare kan tillverka ett nytt centrum till fläkten med 25mm borr och kilspår.

Nu var det dags att kapa av axelstumpen från fläkthjulet. Vinkelslip är kanske inte det självskrivna verktyget för att modifiera gasturbinrotorer som ska snurra över 30.000rpm, men det funkar fint i och med att det ska rensvarvas och balanseras senare.

Snart genom…

Avkapat och klart. När fläktcentrumet är tillverkat och fastsvetsat kan jag svarva en tapp att fästa upp fläkten på så jag kommer åt att rensvarva den avkapade ytan.

God kväll på er!

Published inTurbofan "isjakt"

Be First to Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.