Skip to content

Idétorka…

I alla fall när det gäller rubriksättningen, med turbofan-bygget tuffar det på riktigt bra!

Drivaxeln har putsats till för en tight presspassning för det bakre kullagret och turbinnavet, så nu sitter den varma sidan där den ska. Kvar att göra är att klura ut hur turbinhjulet ska låsas på axeln, men jag tror jag har en lösning på det.

Här ser ni hela drivaxeln med turbinen ditsatt.

Dags att ta tag i fläktsidan! Stålpucken till vänster i bild ska bli navet till fläkthjulet.

Svarv svarv svarv i ett par timmar…

Sen pressades det kilspår.

Sist ut var att svarva bort greppytan och göra en liten krage där centrumbulten ska sitta och trådlåsas, det gäller att tänka ett par tre steg framåt hela tiden då jag kategoriskt vägrar att göra måttsatta ritningar i förväg.

Navet har en styrkant som inte syns på bilden ovanför som har presspassning ner i fläkthjulets yttre kant, detta centrerar navet bra som ni ser. Jag ska tigsvetsa runt kanten senare för att navet ska sitta fast för gott.

Jag inbillar mig inte att allt blir på tusendelen perfekt med tanke på de verktyg jag använder, men det gör inte nåt eftersom hela rotorn ska skickas iväg på dynamisk balansering när den är klar.

Published inTurbofan "isjakt"

2 Comments

  1. Bjursingen Bjursingen

    Tjo!

    Snyggt blir det!

    Kan man säga att ni kommer starta 3 motorerer som blir en dragkrafts mässigt?

    • Johansson Johansson

      Nja, snarare två motorer som driver en tredje.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.