Skip to content

Ännu mer jobb med turbofan-rotorn

De senaste dagarna har jag petat på nån timme nu och då med fläktaxeln, första jobbet blev att svarva ner den vinkelslipskapade ytan på fläkten.

Då jag inte har svetsat fast centrumet i fläkthjulet än utan bara pressat fast det fick jag ta väldigt fina skär så det inte skulle trilla loss och göra kaos med fläktvingarna, det gick bra som tur var. Puhh.

Igår passade jag på att få lite gjort på lunchen istället för att vara ute och springa eller slösurfa Saiga-12:or på datorn, jag slipade nämligen ur turbinhjulet inför denna kvälls jobb.

Så, dags att montera turbinhjulet på axeln!

Lagerläget först grovsvarvat och sen finslipat.

Kollar eventuellt kast med klockan efter att ha vänt axeln åt andra hållet, ca 3/100mm vilket är ungefär så bra som det kan bli med den utrustning jag har.

Nu var det dags att börja göra låshylsan för turbinhjulet, den ska sitta med kil på axeln och låsa turbinhjulet med en ”tandkrans” eller vad nu curvic coupling kan översättas med…

Låshylsan efter svarvning och kilspårsdragning, den är inte avkapad än då det måste finnas något att spänna fast hylsan i.

Fräsning av tandkransen i rundmatningsbordet med delningsskivor på, 4.5 varv på veven per tandspår ger 20 tänder på helvarvet.

Fräst!

Avstickning av hylsan i svarven.

Sådär ja, nu börjar det likna något.

Hmm, det är något som saknas…

Ja just det ja, det ska ju fräsas ett kilspår i axeln också!

Nu så.

En jävla massa bilder blev det, hoppas ni står ut. Här sitter i alla fall äntligen låshylsan fast på axeln, kvar att göra är att svarva en bricka med ett urfräst spår för kilen och en krage där en insex låsskruv kan trådlåsas fast.

Published inTurbofan "isjakt"

Be First to Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.