Skip to content

Turbinsidan av rotorn klar!

Jag hade en timme över medans resten av familjen var på vift i eftermiddags, så då passade jag på att tillverka låsbrickan för turbinhjulet. Först ut var att borra och gänga axeländen för en M10 skruv.

Sen svarvade jag brickan ur ett svarvämne av SS2333, dvs bonna-rostfritt.

På baksidan av brickan svarvades ett urtag för axeln och ett spår för spårkilen frästes som ska hindra brickan från att rotera på axeln.

Efter att ha borrat ett 2mm hål genom brickan i fräsen skruvade jag ihop hela turbinsidan och spände upp i svarven för att ha den fixerad, sen borrade jag genom insexskruvskallen med skruvdragaren.

Efter det plockade jag isär allt och filade bort lite grader och skit, sen drog jag ihop allt igen för att se att det nyper fast turbinhjulet ordentligt. Nu saknas bara en 2mm rostfri tråd genom hålet för att låsa skruvskallen, sen tar sig inte turbinhjulet någonstans trots 700°C avgastemp och 33.000 rpm! 🙂

Skål och god kväll på er! 🙂

Published inTurbofan "isjakt"

4 Comments

  1. Snyggt Jobbat som vanligt

  2. Orre Orre

    Grymt jobbat!

    • Johansson Johansson

      Tack Orre och Björn!

  3. Björn Björn

    Skål själv!
    Måste säga att bloggen slår ”Talang” finalen med hästlängder på fredagskvällen….

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.