Skip to content

Felet hittat och åtgärdat på JU-02

Det var ju som ni kanske minns något som nötte emot rotorn vid provstarten av JU-02, senare samma kväll när fotogenröken lagt sig i verkstaden knatade jag ut och plockade isär motorn för att se vad som tog i.

Det visade sig vara nån svarvspåna som legat gömt i motorn och kilat fast sig mellan turbinvingarna och huset, inget stort bekymmer alltså som tur var.

Med turbinhuset uppspänt i svarven putsades det av med en lamellrondell för en aning mer frigång för turbinvingarna.

När jag liks var isär med motorn passade jag på att svetsa fast två muttrar på motorhöljet som håller en avdragare, innan var det armkraft och svordomar som gällde för att lossa höljet då silikontätningen runt kompressorhuset suger fast bra.

Motorn skruvades ihop och nu står den och väntar på en liten slanganslutning till nya 4bars manometern som jag beställt, sen ska det göras en ny provstart!

God kväll!

Published inJU-02 motorbygge

2 Comments

  1. Bjursingen Bjursingen

    Nu har du möjligheten att köra in motorn efter dragracing metoden. Helt ny motor en varmkörning och sen full gas repa. 😀

    hade man varit bra nog full hade detta nog känns helt rätt!

    • Johansson Johansson

      Ha ha, full patte bara! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.