Skip to content

Haveriutredning Light

Ikväll plockade jag ut motorn ur hojen och passade på att kolla upp skicket på den lite närmre.

Döm om min förvåning då JU-01´s turbinhjul ser kanonfint ut, jag hade förväntat mig något liknande Fukushimas reaktorhärd men bortsett från en massa sot så ser det fint ut. Lagren känns glappare än vanligt så nåt toppenskick är motorn inte i, men temperaturen verkar inte ha dödat den i alla fall.

Kraftturbinhjulet däremot var i betydligt sämre skick, en rejäl spricka och flera mindre sprickor i ytterringen på grund av överhettning.

En teori jag fick just precis nu är att det är oljeläckage från JU-01 som orsakat överhettningen på kraftturbinhjulet, det skulle förklara allt sot i motorn och även att det bara blivit varmt nedströms JU-01. Jag fick tidigare ett liknande oljeläckage då returoljepumpen lade av, frågan är om det inte har hänt igen så oljan pressats ut genom axeltätningen och brunnit i avgashuset mellan JU-01 och kraftturbinen…

Jajja, skit samma för den här motorn ska ställas på hyllan och JU-02 går mycket finare i temperatur. Jag ska se till att hålla bättre koll på avgastempen i framtiden så kanske jag slipper knäcka fler kraftturbinhjul.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

One Comment

  1. mats mats

    hej jag pratade med en som kör med diesel i en Cadillac 40 tal eller något äldre dom kör med en cumis diesel dom matar den med vatten nu för tiden o det har gjort den driftsäker det sänker tempen i avgaserna det är inte enda uppgraderingen dom gjort jag vet inte om det funkar för dej mer avgaser då vattnet tar värme o blir ånga som ger turbon i doms fal en masa avgaser dom kör på ganska högt lad tryck
    Med vänlig hälsning mats

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.