Skip to content

Nytt bänktest med JU-02!

Igår kväll hade jag ställt i ordning för att starta JU-02 igen och ta upp den lite högre i laddtryck än tidigare.

Linus, Jim och deras farsa Ivar kom förbi och assisterade.

Dom hade dessutom med sig en hel väska full med mätinstrument vilka kom väl till pass under kvällen, det visade sig nämligen att jag får ett spänningsfall över batteriet när alla pumpar går för fullt.

Detta gör att oljepumpen inte orkar hålla trycket uppe så det sjunker tills oljetrycksvakten klipper soppapumpen, precis samma jävla fel som jag haft flera år nu med hojen! Finally some progress lixom!

Det jag måste göra är att skaffa ett batteri som klarar av att leverera tillräckligt många ampere till pumparna, och att dra grövre kablage då det är i klenaste laget som det är nu. Först ut blir att skaffa ett 12v LiFePO4-batteri på 60Ah, inte billigt direkt men jävligt bra.

Motorn gick hursomhelst riktigt fint, den startar lätt och det är ett jävulskt ryt i den redan på halvgas. Kortet nedanför tog Linus när motorn gick på ca 1.5bar laddtryck, det syns inte ens en antydan till värme i jetpipan vilket är ett mycket bra betyg för brännkammardesignen.

Ursäkta att ni tvingats se min fula nuna på varenda kort, Linus var fotograf igår så jag kunde inte gömma mig bakom kameran som annars. Jag kompenserar er med ett kort på katten när hon tittade in för att se vad vi höll på med.

Tjo!

Published inJU-02 motorbygge

8 Comments

  1. Bjursingen Bjursingen

    Tjo!
    Härliga tider. Vi hade tur när vi tänkte när vi diskuterade att det kan vara bra att filma en digital voltmätare under körningen. Synd bara att det tog för lång tid för dum huvuna att komma på det 😂
    Hur mycket mera ström drar oljepumpen jämfört med bränslepumpen?

    • Johansson Johansson

      Är du full Björn? Jag förstår inte riktigt vad du menar…

      Jo du Bjurs vi kommer på en massa bra saker i efterhand vi. 🙂 Jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket bränslepumpen drar på full makaron, en 10-15A är det nog i alla fall.

      • Björn Nilsson Björn Nilsson

        Full, nej inte vad jag kommer ihåg….

  2. Björn Nilsson Björn Nilsson

    Grattis!

    Men nu blir man nästan besviken!
    Här har man i år följt olika testkörningar o varje gång har det ju varit lite spännande att se vilka nya fel som dykt upp. Följt felsökningen och kreativa lösningar på upptäckta…
    Men nu så var det allvarligaste felet för lite kräm i batteriet och den enda åtgärden blir att köp ett nytt bättre batteri.

    Kommer du slänga upp hojen i testbänk någon gång eller är det bagagevågen som gäller även om du har oljetryck vid 5 bar?

  3. Björ Björ

    Nu blir man nästan besviken!
    Här har man i år följt olika testkörningar o varje gång har det ju varit lite spännande att se vilka nya fel som dykt upp. Följt felsökningen och kreativa lösningar på upptäckta…
    Men nu så var det allvarligaste felet, för lite kräm i batteriet!

    Kommer du slänga upp hojen i testbänk eller är det bagagevågen som gäller även om du har oljetryck vid 5 bar?

  4. Orre Orre

    Åfyfan vad det kommer pina på vid 5 bar, ska bli intressant och se nästa bänkning med nya batteriet och kablage.

  5. Orre Orre

    Men du kunde aldrig krämma på fulla 3bar pga batteriet/oljepumpen?

    • Johansson Johansson

      Nä, jag hann inte ens upp i 2 bar innan oljetrycket dök. 3 bar är dessutom långt från fullgas, motorn ska tål uppemot 5 bar laddtryck. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.