Skip to content

Framsteg med Turbofan-motorn

Det var minsann ett tag sen nu, men jag har dammat av turobfan-bygget och börjat knåpa på fläkthöljet och allt som hör det till.

En lagom stor rostfri knul svarvades till och har fått styrspår för 7st fenor som ska hålla höljet runt fläkten på plats.

Fenorna kapades ut ur en ss2333 rostfri plåt och ska senare slipas till så att luften passerar dom så fint som möjligt. Inga skarpa kanter med andra ord.

Provpassning.

Den rostfria knulen ska även fungera som motorfäste var det tänkt, så jag borrade och gängade sex hål för M10 pinnbult.

Och längre än så har jag inte hunnit, nu måste jag klura lite över hur jag ska fortsätta med bygget.

Published inTurbofan "isjakt"

6 Comments

  1. Thomas Thomas

    Härligt med byggtider igen! Nästan varit lite orolig för att du varit sjuk eller nått… Stiligt som vanligt!

    • Johansson Johansson

      Det går lite upp och ner med byggtempot, nu när nästa års One Mile blev inställt så petar jag på i verkstan när jag känner för det och lägger det mesta krutet på annat som ska göras runt gården.

      Det passade egentligen rätt bra med en ledig sommar i och med att jag förmodligen kommer behöva två år att få ordning på hojen med nya motorn. Isjakten ska vi göra så mycket vi hinner på inför Speed men jag tror inte vi kommer ha något som går köra med i år.

      • Thomas Thomas

        Verkligen synd att One Mile blev inställt, tror inte det var vi som gjorde kaos i depån iaf. 2 år? Med ditt tempo har du svissat till det innan påsk….

        • Johansson Johansson

          Nä för en gångs skull är det en fylleskandal jag inte är inblandad i, känns rätt skönt. 🙂

          Joo, går det bara bra med testerna så jag inte måste bygga om halva motorn så borde det kunna rulla på rätt så fint med bygget. Att snida ihop en övergång mellan motorn och kraftturbinen bör ju heller inte vara några problem så skulle jag lägga manken till så bör den vara i ramen innan nästa sommar är över tycker jag.

          Men det är ändå bra om jag hinner testa ut den i lugn och ro och inte bara slänga ihop hojen och åka direkt på tävlingen, oftast då som nåt går åt helvete…

          • Thomas Thomas

            Hur mycket ska du bygga om på kraftturbinen föresten? “Bara” byta till en orginalledskena och fixa en övergång mot nya motorn?
            Håller ögonen öppna efter uppdateringar om bygget 😀

          • Johansson Johansson

            Du menat till hojen? Tanken är att göra som du skrev, använda original NGV och göra en övergång i rostfri plåt. Bör vara lätt som en plätt när väl motorn sitter i ramen, när nu det kan tänkas bli.

            Jag fick nya batteriet idag och har ställt det på laddning över natten, så förhoppningsvis hinner jag koppla upp det och provköra oljepumparna imorgon. Bör märkas ganska fort om det blir bättre fjong i pumparna med detta batteri.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.