Skip to content

Fläkthöljet på plats

Igår kväll gjorde jag ett ryck med turbofan-motorn igen, känns som att proppen släppt lite nu. 🙂

Jag snidade ihop höljet för fläkten som ni kanske ser, det är byggt helt i rostfritt och rejält stabilt då det är hiskeliga varv på fläkten och ca 250kg dragkraft som ska passera genom höljet.

Jag ska senare slipa och polera allt för att göra det så lätt som möjligt för luften som passerar. Navet har presspassning på lagerhuset och ska även häftsvetsas senare så det sitter kvar för gott.

Då fläktvingarnas ytterkant är konisk måste jag göra en passbit som ger lagom stor frigång för fläktvingarna, annars tappar vi fort verkningsgrad på fläkten. Jag klurar på att 3D-skriva ut passbiten i nylon, bra med ett mjukt material som inte skadar fläkten om det är lite för tight frigång vid uppstart.

Full fart mot Speed Weekend, ska vi hinna??????

Published inTurbofan "isjakt"

5 Comments

  1. Viktor Viktor

    250 kg, shit! 🙂
    Och här har man trånat efter jetmotorer och gasturbiner som producerat ruttna 1000 N utan att de ska kosta ens förstfödde.

    Bara av ren nyfikenhet; vad tror du den specifika bränsleförbrukningen blir? 😛

    • Johansson Johansson

      Jag har kollat med en polare som kan räkna och bränsleförbrukningen kommer bli ca 23 liter/min för efterbrännaren och 2 liter/min för de två gasturbinerna, en rejäl skvätt med andra ord. 🙂

      • Viktor Viktor

        Det var inte nådigt!
        Det är bra illa om man räknar i minuten också 🙂

  2. Björn Björn

    Hur går med isjakten då, har ni byggt färdigt den?

    • Johansson Johansson

      Ja herre gud ja, den står nyvaxad och klar i Olovs verkstad så det är bara att skruva fast fläkten och åka.

      Eller kanske inte….. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.