Skip to content

Tätningsring för kompressorns luftgenomföring

(rejält pissigt rim, jag skyller på att jag är nykter…)

Efter ett antal försök har jag fått till en tärningsring som ska sitta runt fläkthjulet och ge rätt bladspetstolerans, den skrevs ut i PLA för att kunna nötas ner ifall fläktvingarna skulle ta i. Vi vill inte riskera att skada fläkten genom att ha en stålring där nämligen, och det kommer inte bli nån värme alls där så PLA-plast kommer funka finfint.

Det var en av de svåraste designerna på motorn hittills då bladprofilen konar mot utloppet, och dessutom måste ringen låsas fast på ett bra sätt och kunna tas loss om fläkthjulet ska plockas av. Ni kommer fatta mer av designen senare men flänsen som ringen sitter i ska hålborras och svetsas fast runt fläkthjulet, sen ska en matchande bultfläns tillverkas som sitter på efterbrännaren och ringen kläms fast mellan de två.

Till sist en bild på högen av offer till turbofan-guden, det tog några försök innan jag fick till profilen helt perfekt. 🙂

Published inTurbofan "isjakt"

2 Comments

  1. Björn Björn

    Kommer du att svarva till önskad tolerans eller låta turbinen nöta in toleransen?

    • Johansson Johansson

      Jag ger fläkten tillräckligt med frigång för att den inte ska nöta i, lite vanskligt att starta om bladen tar i huset…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.