Skip to content

Lucka på!

Inför morgondagens storbryt i Selanders Uppfinnarverkstad lade jag nån timme idag på att montera höljet runt fläkthjulet, det är bara fastpunktat nu för att skydda fläktvingarna och för att kunna måtta upp lite ditt och datt så jag ska göra det lite rejälare senare.

Flänsen ska även hålborras men då rundmatningsbordet är för litet för att den skulle gå spänna upp får jag göra det på frihand senare. Fläkthöljets “ekrar” ska kapas ner och slipas till men det är bra att jag har nåt att sysselsätta mig med under julbordsidisslandet i mellandagarna. 🙂

För att göra livet lite lättare för kullagren har jag tänkt göra en “tryckluftskolv” som med hjälp av laddtrycksluft från motorerna som leds in mellan fläktnavet och lagerhuset pressar rotoraxeln bakåt och motverkar dragkraften, vid 2bar laddtryck kommer det minska axialbelastningen på lagren med ca 100kg.

Här ser ni ett 0.2mm gap mellan fläktnav och lagerhus där laddtrycksluften kommer pysa ut, ska bli intressant att se hur det kommer fungera.

Sen ritade jag upp en fullradietratt för luftinloppet till fläkten, jag tänkte skriva ut den i nylon men ångrade mig när slicerprogrammet meddelade att utskriften skulle ta 157 timmar…

Jag får se om jag testar mig på att trycksvarva en inloppstratt i aluminium istället, vore kul att få en anledning att försöka mig på den ädla konsten.

Published inTurbofan "isjakt"

Be First to Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.