Skip to content

Jobba på, hej å hå…

Liten statusuppdatering på isjaktsbygget. Olov håller på bygga färdigt fyrlänksupphängningen för bakaxeln, den blir nog lite överseriöst byggd med tanke på att vi ska åka rätt fram på en förhållandevis slät is men hellre det än att vi bara klåpar ihop nåt som gör att vi håller på studsa av banan.

Bakvagnen är komplett med Watts-länkage som förhindrar att bakvagnen kan kränga i sidled.

När fjädringen är färdigbyggd kommer vi frakta hem bakramen till mig så jag kan bygga fläktfästen, EBK:n, olje- och bränsletankar osv osv osv, tills dess håller jag på finula på med det sista på fläkten.

En plåtutbredning till EBK-dysan har kapats ut i 1mm RF och rullats ihop.

Jag har även gjort anslutningspipan mellan fläkt och EBK som har en glidskarv för att inte föra över några brytningar eller värmeexpansion från EBK:n till fläkthuset, i år kommer vi köra motorn “torr” dvs utan EBK tänd så då duger det med en gummitätning men nästa år blir det en grafittätning som tål värmen bättre.

Utloppshålet på jetdysan kommer bli betydligt större när EBK:n ska köras, 15.5cm nu när den bara blåser kall luft och hela 23cm med EBK! Fränt deluxe!

 

Published inTurbofan "isjakt"

2 Comments

  1. Bjursingen Bjursingen

    Hej!
    Härligt att se effektiviteten flöda.

    Kämpa på så bjuder jag på en Arboga 10,2 hästare på speed. 🍺

    Blir det frakt på takräcke hem till Anders 😀

    • Johansson Johansson

      Mums! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.