Skip to content

En tvådimentionell EBK blir tredimentionell!

För några dagar sedan så finulade jag till en avgaspipa till kraftturbinen i rostfri plåt.

Rätt trångt om saligheten men den går precis att ta loss med fläkt och den bakre gasturbinen på plats.

Farsan kom förbi idag och hjälpte mig att rulla efterbrännarpipan av en 1mm rostfri plåt.

Vår plan var att köra motorn utan efterbränning i år och då gjorde jag jetdysans diameter därefter, men då det mest troligt inte blir så mycket kört i år öppnade jag upp dysan till den diameter den ska ha när efterbrännaren är igång.

Sen punktsvetsade jag ihop efterbrännaren och satte fast i ramen, den fyller ut hålrummet i ramen rätt bra tycker jag. 🙂

Hålet i efterbrännaren kan se väldigt för stort ut, men i detta fall behövs det då luften som pumpas in i EBK:n är i utomhustemperatur. Detta gör att den ökar nästan 1000°C i temp vilket ger en väldigt stor volymökning jämfört med en “vanlig” EBK där inloppsluften redan har 600-700°C så den ökar bara ett par hundra grader i temp vilket ger en mycket mindre volymökning.

Tjo!

Published inTurbofan "isjakt"

2 Comments

  1. Orre Orre

    Äntligen börjar jag fatta hur maskineriet kommer funka, var väldigt borta där ett tag 🙂

    • Johansson Johansson

      Jo jag anade att det såg rätt så rörigt ut i början där… 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.