Skip to content

Ett rutinbesök hos farbror doktorn

Nu när jag svetsat klart bakändan på isjakten och mest bara går runt och gäspar på kvällarna kändes det som dags att ta tag i hojen igen, efter två lyckade provkörningar av JU-02 (bortsett från problemet med oljetryck som bör vara löst nu) så var det dags att plocka isär motorn och kolla hur innanmatet ser ut.

Brännkammarens yttermantel ser väldigt bra ut, inga tecken på lokala överhettningar eller ojämn förbränning så här långt.

Kompressorsidan ser även den bra ut, vingspetsarna har nött emot kompressorhöljet en aning men inget allvarligt. Jag ska slipa upp några tiondelar mer frigång för kompressorn innan jag monterar ihop motorn igen.

Turbinhjulet har även det nött i lite, det verkar ha släppt några metallspån från tillverkningen och kilat fast sig mellan turbinblad och hölje men inget som har någon praktisk betydelse.

Här ser ni metallspånen som kletats fast i höljet av friktionsvärmen, jag ska slipa till det här senare.

Nästa gång jag är ut ska jag plocka isär det sista på motorn för att kolla hur brännkammarens innermantel ser ut, men med tanke på hur fin motorn är i övrigt tror jag inte att det är något större fel på den.

Grymt skönt att se att motorn har överlevt sina första körningar, det tyder på att den är redo att tas ännu högre upp i varv och laddtryck. 4 bar, here we come! 🙂

Published inJU-02 motorbygge

Be First to Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.