Skip to content

Back in business!

Här var det dött minsann, inte ens en uppdatering från Speed Weekend har vi fått till. Inte så konstigt kanske då vi mest stod och degade i depån utan nåt att köra med…

Vi har i alla fall behållit lite styrfart på isjaktsbygget, Olov svetsar på aluminiumtankarna och jag har planer att skicka iväg fläktrotorn på balansering framöver. Vi måste fan ha den körbar till nästa år…

Med hojen tuffar det också på i maklig takt, i morse var jag ut och började plocka ihop motorn igen med nya lager efter att den sista bänkkörningen med svajande oljetryck skadade både axiallager och glidlager i motorn.

Ingen skada skedd med lagersäten och dylikt men det var inte många sekunder bort, ibland ska man ha tur också. Turbinhjulet hade några märken från att ha nött emot huset under den första provstarten så jag har slipat till skadorna lite och ska lämna iväg turbinhjulet på balansering hos Turbotech i Strömsund. Dom ska även balansera fläkten till isjakten.

Jag slipade såklart även bort skadorna ur turbinhuset.

Axiallagret har fått sig extra oljekanaler för att jag ska vara säker på att det får all den olja det behöver, syns inte på bilden men det är tre extra hål borrade i kompressorplattan bakom lagret. Det syns även några porer som blev till i gjutningen av plattan, inget som gör något.

Sist men inte minst så dök det upp en kompressor i posten förra veckan, det är en 300bar högtryckskompressor som används för att pumpa tuber för luftgevär och annat. Har man bara koll på kylvattentempen ska det inte vara några problem att pumpa dykartuber med den heller, jag ska göra ett test med den framöver och se vad den klarar av. Skönt att ha möjlighet att pumpa tuber till tryckluftsstarten på plats på tävlingarna.

Published inÖvrigt

6 Comments

  1. Björn Nilsson Björn Nilsson

    Skönt att se att inspirationen inte slocknat utan det jobbas på i det tysta!

  2. Thomas Thomas

    Hej Anders!
    Kul med en uppdatering!
    Skippar 200 och satsar direkt på 300 nästa år? 🙂
    Är grymt intresserad av en sån där kompressor, har hovrat över köp nu knappen ett flertal gånger men inte tryckt pga oro över långtidsanvändningen. Klarar Kinesiumet flera hundra timmars drift?

    • Johansson Johansson

      Tja Thomas! Vi har legat på latsidan vad gäller hemsidan på senaste, motivationen försvann lite när Photobucket gick ut med att dom kommer kidnappa alla foton folk har länkat i trådar och bloggar tills man betalar en årlig avgift på åtskilliga tusenlappar. Nån gång i år kommer alla bilder jag lagt ut här försvinna och det känns ogörligt att sitta och lägga in allt igen från en annan server… 🙁

      Jag tror att så länge man har kallt kylvatten så kommer den funka fint, det följer med en liten cirkulationspump som ska läggas ner i en hink med vatten och det står i manualen att om man ska pumpa större tuber måste man byta vatten efter en kvart då det blivit för varmt.

      Jag kommer koppla in kylningen direkt till kallvattenkranen i verkstaden och då blir det ju kallt hela tiden, ska bli intressant att se hur det funkar. Återkommer med rapport!

      • Thomas Thomas

        Fasen vad trist med hemsidan! Har ju varit en guldgruva att följa era byggen här! Brukar gå in då och då och leta detaljer på gamla byggen oxå.
        Ser fram imot en test rapport på kompresorn.
        Haft lite funderingar på en permanet kylkrets till en sån kompressorn med en typ kina pc vattenkyl med 3 x120mm data fläktar
        Typ en sån här kylare
        https://www.ebay.com/itm/152908475255?var=452668795295

        • Johansson Johansson

          Jo riktigt trist, och det tar död på forum när alla bilder försvinner. 🙁

          Det lär nog funka bra med en sån kylkrets, huvudsaken att man har koll på vattentempen in i kompressorn så den inte överhettas.

  3. Thomas Thomas

    Hej Anders!
    Kul att ni är på g!
    Nästa år då blir det 200 eller kanske 300 direkt 🙂
    Har varit på g att köpa en sån kompressor ett tag så jag är grymt intresserad av test resultaten när du provkört den!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.