Skip to content

Oljeretur och startapparatur

Det blev ett tvåskift i verkstaden idag, först i morse när resten av familjen låg och sov och så nu ikväll efter att dom lagt sig igen. Bara fördelar med att ha lite sömnbehov, 5 timmar klarar man sig gott på.

Först ut i morse var att tillverka en ny oljereturanslutning som är vinklad 90° för att inte oljeslangen ska ta i bränsletanken när motorn sitter i hojen igen.

Så här blev det till slut, riktigt kompakt och bra vart det.

En till bild med kompressordiffusorn på plats.

Kvällens projekt var att tillverka munstycket för tryckluftsstarten, jag hade först tänkt bygga elmotorstart men det krånglar bara till hojen i onödan och jag har ju kört luftstart på JU-01 med gott resultat.

Ett hål ögonmåttades fram på motorhöljet och ett par M6 rostfria skruvar svarvades ner och svetsades fast. Sen använde jag ett 6mm rostfritt rör som luftmunstycket och tillverkade en sån här löstagbar makapär.

Här sitter den fastskruvad i motorhöljet, tryckluftslangen till dykartuben ansluter direkt mot AN8-kopplingen.

Jag lyckades krångla ner mobiltelefonen inuti motorn för att ta ett kort på änden på luftmunstycket där den tittar fram mellan ledskenorna i turbinhuset.

God kväll!

Published inJU-02 motorbygge

Be First to Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.