Skip to content

Haveriet åtgärdat!

Det löste sig med mitt spruckna lagerläge i slutändan, jag gjorde sista handpåläggningen på den rostfria insatsen igår genom att fräsa upp oljekanalerna och porta dom lite med nålfil så nu släpper dom igenom rejält med olja till axiallagret.

Sen testade jag lagerfrigången med modellera och det var 0.2mm runt hela lagret vilket är tipptopp, efter det kunde jag börja montera ihop motorn igen.

Då jag varken har bränsleplenum eller gasolspridare monterade innanför motorhöljet är det ett snabbjobb att sätta ihop motorn, bara att göra rent och momentdra alla skruvar.

När motorhöljet satt på kunde jag skruva fast bränsleplenumet med alla 18 nålspridare, innan jag monterar motorn i testriggen igen ska jag läckagetesta spridarna med tryckluft och såpvatten så ingen av tredotätningarna har börjat läcka. Kan bli spännande om det sprutar fotogen rätt ner på jetpipan under drift…

Nu ska jag åka in till stan och besiktiga bruks-motorcykeln i 8°C och spöregn, hurra för svensk sommar! 🙂

Published inJU-02 motorbygge

2 Comments

  1. Orre Orre

    Sjyst att den (för en novis som mig) verkar så lättservad. 🙂

    Ska bli kul och se den testköras igen!

    • Johansson Johansson

      Det ska bli grymt intressant att se om det ombyggda oljesystemet håller ett stabilt oljetryck, bra oljetryck är det absolut viktigaste för en sån här motor. Att den går lite varmt kan man leva med men utan olja dör glidlagrade gasturbiner på sekunder. Har jag hört… *host*

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.