Skip to content

Long time no see…

Ber om ursäkt att uppdateringarna här kommit lika glest som MP:s väljarstöd utanför tullarna, det har varit lite annat som pockat på uppmärksamheten under sommaren plus att vi haft totalt eldningsförbud. Inte helt uppskattat att stå och köra gasturbiner på gården då…

I alla fall, jag har kopplat upp hojens olje- och bränslesystem mot testbänken och märkt att min nybyggda oljetrycksregulator inte ger ett stabilt oljetryck. Jag får olika tryck varje gång jag startar pumpen och det är inte ok. I morse klev jag upp tidigt och plockade isär regulatorn för att kunna mäta upp portdiametern i den bland annat.

Den gamla kolven var gjord i nylon och plattbottnad, nu satte jag igång att göra en konad stålkolv istället då den bör ge ett mycket linjärare oljetryck. Vete fan varför jag inte gjorde en sån direkt.

En halvtimmes svarvade senare så hade jag den klar.

Det är en tryckfjäder som pressar ner kolven mot ett hål som går från oljeledningen till en överströmningsport som leder tillbaka till tanken, ju hårdare spänd fjädern är desto högre oljetryck krävs innan kolven lyfter och blöder av olja till tanken. Ni fattar.

Med ett stabilt oljetryck var det dags att veva igång motorn och se så att allt funkar efter att jag reparerade lagerhaveriet i våras eller när det var.

Allt gick skitbra, motorn slocknade i slutet men det brukar den göra när jag släpper gasen och har tomgången ställd för lågt så det är inget bekymmer. Nu kan jag börja planera för att köra ett antal tester på högre laddtryck för att se så att den tål att gå på full makaron i minst en minut! 🙂

Published inJU-02 motorbygge

3 Comments

  1. Thomas Thomas

    Äntligen! 😀
    Kul att se att du är igång igen!

  2. Orre Orre

    Woho!!!

  3. Henrik Harding Henrik Harding

    Full fart mot framtiden!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.