Skip to content

Ny testkörning och en teori om oljetrycket…

Idag vevade jag igång motorn igen för att göra ett test upp till 3bar laddtryck, tyvärr sjönk oljetrycket trots att jag bytt till halvsyntet 10w40 vilket jag hade hoppats skulle hjälpa mot skumning.

Motorn går i alla fall riktigt bra, rejält med snyt i den redan på 3bar laddtryck!

Jag har brainstormat lite med vänner och tror mig funnit felet, oljetanken är fylld med sån fuelcell-skum för att förhindra skvalpning vid inbromsning (sitter inga bafflar i tanken) och teorin är att skumkuben inuti tanken inte släpper ur sig oljan utan det är bara nån enstaka liter som slinker förbi skummen och cirkulerar om och om igen genom motorn.

Detta gör att den hettas upp fort och får massa luft i sig vilket skulle förklara varför oljetrycket bara sjunker vid motortesterna och inte när jag kör oljepumpen utan att gasturbinen är igång. Jag har plockat ut skummet ur tanken och ska göra ett nytt motortest så fort jag har möjlighet.

Published inJU-02 motorbygge

2 Comments

  1. Johansson Johansson

    Det finns möjlighet att montera nån slags baffel i locket till oljetanken, jag kapade upp ett stort hål uppepå tankarna och gjorde rostfria lock för att kunna installera tankskummet. Lite för mycket jobb att kapa isär aluminiumtanken och svetsa in bafflar.

  2. skogsfinnen skogsfinnen

    Intressant.
    Bafflar är bra. på djupare tankar kan öppningen vara i nederkant, så att bara tyngsta (mest avluftade) oljan går vidare.
    För avluftning brukar man även ha några stålnät för att sektionera upp tanken. Bubblorna är alltid större än oljemolekylerna, vill inte gå igenom näten, och ges då mer tid att stiga uppåt. (näten fångar även “diverse” som man inte vill ha i tankarna)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.