Skip to content

Förvärmnings-fix

Jag har haft massa klater med gasolförvärmningen av JU-02 ända sedan jag först startade den, en usel placering av gasolspridaren i kombination med ett tändstift som sitter nedströms turbinen har gjort att gasolen knappt tänt och när den väl gjort det slocknar flamman så fort jag öppnar dykartuben…

För att lösa detta har jag tillverkat en specialare där jag byter ut en av de 18 fotogenspridarna mot en gasolspridare som sprutar in gasolen genom ett förångningsrör rätt in till primärzonen i brännkammaren.

Den gamla gasolspridaren byttes ut mot ett lätt modifierat tändstift som precis når in till brännkammarväggen.

Detta funkar faktiskt riktigt bra, gasolen tänder nästan omedelbart och flamman håller sig högt upp i brännkammaren där den gör nytta och inte som tidigare mest brinner ner genom turbinhjulet…

Sen fixade jag en 3D-skriven knopp till oljetrycksregulatorn så det går enkelt att justera den för hand.

Sist men inte minst monterade jag ett nytt pitotrör i jetpipan som ska mäta trycket där, det jag hade tidigare satt på fel ställe så detta bör ge bättre mätvärden.

God kväll!

Published inJU-02 motorbygge

Be First to Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.