Skip to content

Ny provkörning och en upptäckt!

Jag provkörde motorn med den nya pumpen i förrgår, nu börjar jag få kläm på startproceduren!

Tyvärr så hade inte problemet med oljetrycksfallet försvunnit, så igår tog jag mig i kragen och gjorde en lite seriösare provflödning av pumpen.

Det visade sig att på 12 volt så gav pumpen bara 5.1L/min vid 5.5bar oljetryck, det är bara hälften av vad som teoretiskt sett ska behövas så det är inte konstigt att pumpen inte orkar hålla trycket när oljan börjar tunnas ut av värmen!

Jag hade två bilbatterier ståendes som jag kopplade ihop för att prova pumpen på 24 volt vilket är vad motor är byggd för, och då jävlar blev det fart på pumpen. 9.3L/min pumpade den ur sig vilket blir helt perfekt.

Såååå, hur fan löser jag det här nu då? Ett extra batteri för pumpen tar massa plats, och en kraftigare 12 volt motor tar också plats plus att den lär vara dyr som stryk. Olov kom med idén om en s.k. Step up converter som gör om 12v till 24v, jag hittade en ganska omgående på 960w 40A till rätt pris som bör klara av pumpens 500W motor utan bekymmer så den är beställd och på väg!

Published inJU-02 motorbygge

2 Comments

  1. Kommer du klara av motorns startström med denna?
    Man brukar man säga att startströmen är 5-7 ggr märkeffekten.
    Kan vara som så att du får sätta någon form av PWM styrning på 24 volts sidan för att få lägre startström.

    Tommy

    • Johansson Johansson

      Bra fråga, ingen aning faktiskt. Som tur är så jobbar pumpen inte mot tryck när den startar utan det tar nån sekund innan det kommer, så med lite tur så kommer det funka.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.