Skip to content

Mobackens Årskrönika

Eller ja, nåt i den stilen. Det har ju inte hänt så värst mycket på racingfronten för oss under 2018 som ni kanske märkt, men då vi har två rätt mastiga projekt igång så är det kanske inte så konstigt.

Men helt stiltje i verkstäderna har det inte varit, när jag tänker på allt jag fått gjort på hojbygget så får jag vara rätt nöjd ändå. Sinnessjukt mycket strul med oljesystemet har det varit och jag har bytt ut i princip allt innan jag kom på vad som var problemet, den oljepump som jag köpte (dyrt!) på inrådan från andra jetbyggare visade sig vara för klen för det ovanligt höga oljetryck/flöde jag måste ha i motorn.

Detta faktum doldes av ett underdimensionerat elsystem, för klena oljeledningar som gav tryckfall och en för klen fjäder i tryckregulatorn. Så typ allt var fel.

Jag har dessutom räknat ut vad som orsakade att kompressormuttern släppte vid senaste provkörningen, kompressorhöljet satt inte helt centrerat runt kompressorhjulet så när jag nådde ca 70.000rpm så tog kompressorbladen i huset. Detta gjorde så kompressorn vred sig på axeln och lossade muttern.

Frigångsmätning

En polare har gjort en testrigg där han mätt upp vilket vridmoment som behövs för att vrida loss kompressorn och det krävs långt högre vrid än vad turbinhjulet överför i vanlig drift. Det kommer alltså inte kunna hända så länge det är tillräcklig frigång mellan kompressor och hölje.

Jag ska lämna iväg rotorn på balansering nu till veckan och börja reparera de småsaker på motorn som måste fixas, jag bör ha motorn fit for fight igen nån gång i början på 2019!

Olov och jag har också börjat smida planer för isjakten, vi ska bygga om motorerna så det blir tomgångsspridare för diesel istället för gasol då det gör att man kan starta motorerna utan förvärmning och dom blir betydligt stabilare i gången än tidigare. Vi ska ta oss i kragarna och köra igång med bygget nu efter nyår med siktet på Speed 2020, till vinterns tävling hinner vi inte klart på långa vägar.

En massa svammel blev det och klent med bilder, men nu vet ni hur det ligger till. Gott nytt år på er kära bloggföljare!

Published inÖvrigt

7 Comments

  1. Thomas Thomas

    Gott Nytt år på er!
    Skönt att oljesystemet bekymmren har löst sig!
    Synd att ni inte hinner med isjakten tills speed i år!
    Har suttit och hovrat över uppdartera knappen i väntan på uppdateringar 🙂
    Trodde ni medvetet väntade in i det sista med att köra igång bara för att öka spänningen.

    • Johansson Johansson

      Tack detsamma!

      Det ser ut som att problemet är funnet nu, det brummar lite otrevligt i oljepumpen när man kör 24v genom konvertern men det är nog i sin ordning.

      Vi kom till en punkt strax före jul då vi tvingades inse att inte ens om vi tar tjänstledigt fram till Speed skulle vi hinna klart, fram tills dess har vi skjutit på bygget pga massa annat som legat på. Inte kul med stress, det ska vara skoj att bygga jetfordon! 🙂

  2. Bjursingen Bjursingen

    Tjo!
    Helt klart ett händelserikt år.
    Är nog klokt att låta det ta lite tid med sådana här stora projekt för att kunna jobba bort dom flesta barnsjukdommarna.

    Ha en god fortsättning och kör så det ryker.

    • Johansson Johansson

      Jo nog har det hänt lite under året alltid även om det mesta inte är jetmotorrelaterat, det blir lätt så att man snöar in på andra saker ibland och då är det bara att köra på. 🙂

  3. Orre Orre

    2019 ser ut att bli väldigt spännande och intressant 🙂

    • Johansson Johansson

      Jag hoppas det i alla fall, jag ska göra mitt bästa för att ha hojen körbar i god tid till One Mile till sommaren, och isjakten har vi de mesta delarna till och Olov hörs ha klurat ut det mesta med styrning och fjädring så det bör hända en hel del på den bara vi tar oss tid att skruva.

      • Orre Orre

        Spännande!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.