Skip to content

Nytt år, nya friska tag!

Speed Weekend 2019 har körts i helgen med grymt väder, klockren is och massvis med rekord medan två surknular i Jämtland satt hemma och kammade katten eller vad vi nu gjort i helgen.

Det hade varit kul att åka dit och glo lite, men utan nåt att tävla med fanns liksom inte motivationen att frakta oss ner med husvagn, halvfärdiga racebyggen och allt annat som hör en depå till bara för att visa upp att vi inte gjort ett skit på isjakten sen fjolårets Speed Weekend…

Nog om detta, jag har fått fart på hojbygget och motivationen är på topp för att bygga klart den nu under våren!

Jag har rensat ur ramen så mycket som möjligt för att montera JU-02, nya LiFe batteriet och alla pumpar, sen blir det nya placeringar på styrboxarna för bränslet och tändningen också så det mesta blir omstrukturerat.

Nytt är också att jag skrotar mitt hembyggda ledskenehus till kraftturbinen och använder en original Rolls Royce NGV precis samma som satt före turbinhjulet när det satt i helikoptermotorn. Gissningsvis åtskilligt med hästkrafter att tjäna på detta byte då alla vinklar och areor är perfekta för turbinen. Här har jag svetsat fast det i V-bandsflänsen till växellådan och satt fast en styrkona för avgaserna i centrumet.

Här sitter det på plats mitt emot en svarvad utloppskona från gasturbinen.

En radietratt byggdes av aluminium för att luftflödet in i motorn ska bli mindre turbulent.

Den fästs med v-bandsklämma direkt på kompressorhöljet och kommer förmodligen få bort mycket av det visslande insugsljudet från kompressorn.

En översiktsbild på hojen med nya radietratten på plats, det ska göras ett insugsfilter av grovt nät så inte motorn kan suga i sig grus och elände som kastas upp från framhjulet.

En uppsättning motorfästen i stål har tillverkats och svetsats fast i motorn, tidigare hade jag klenare varianter som skruvades fast med slangklammer men det kändes lite väl bonnmeckigt för en motor på nästan 300hk…

För att linjera upp motor och kraftturbin har jag gjort shims till växellådsfästena för att höja den lite.

I morse klev jag upp tidigt, skar ut, rullade och svetsade fast avgaskonan som ska leda in jetstrålen till krafttubinen. Det är en svarvad ring som sticker in i NGV-huset och agerar glidskarv, detta så att avgaskonan kan utvidga sig av värmen utan att det bryter och spänner i svetsar och riskerar att skapa sprickor.

Om inte himlen ramlar ner ska jag göra några timmar i morgon bitti också, nu är det fan bara att gasa om hojen ska vara körbar i sommar!

Jo just det ja, en ny depåmössa har inskaffats!


Published inJU-02 motorbygge

4 Comments

  1. Fredrik Fredrik

    Har följt bygget från start i lönndom. Kul att du håller sidan vid liv!

    • Johansson Johansson

      Tack Fredrik! Så här i efterhand skulle vi nog satsat på att skriva sidan på engelska då de flesta jetfantaster inte begriper svenska, men det är kul att hålla bloggen uppdaterad när det uppskattas! 🙂

  2. Bjursingen Bjursingen

    Hej!

    Oj det var en rejäl comeback.

    Kämpa på mot one mile!

    • Johansson Johansson

      Tackar!??

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.