Skip to content

Inslipning av kompressorn

Det var dags att se över kompressorfrigången på JU-02, då anledningen till det senaste haveriet var en för tight frigång som ledde till att kompressormuttern gängade loss sig vill jag vara helt säker på att jag har rätt luftspalt runtom hela kompressorn.

Jag satte tejpremsor på kompressorbladen där varje lager tejp bygger 0.1mm och målade höljet med röd ritsfärg för att kunna se vart det nöter emot, en lämplig frigång för denna motor är 0.4mm radiellt och redan vid 0.2mm tejptjocklek började det gå trögt att snurra runt kompressorn i höljet.

Jag har kört med för tight kompressorspel tidigare med andra ord, inte konstigt att bladen tog i huset alltså.

Efter några vändor i svarven med finaste lamellskivan på vinkelslipen så kunde jag sätta dit ett tredje tejplager, och lite mer putsande gjorde att jag fick dit ett fjärde, dvs 0.4mm, och det var ett lätt motstånd att snurra kompressorhjulet med torra lager och axeln tryckt framåt allt som gick. Precis lagom med andra ord!

Med detta avklarat kan jag fortsätta montera ihop motorn, men nu är det en kopp te och god natt som gäller.

Published inJU-02 motorbygge

2 Comments

  1. Karl-Johan Holmstrand Karl-Johan Holmstrand

    Härligt att du kommit igång igen! Nu kan jag som är för lat för att göra något häftigt själv få leva mig in i hur det skulle vara om jag skulle skruvat själv.

  2. Bjursingen Bjursingen

    Bra jobbat!

    Kanon att du håller farten uppe mot one mile!

Lämna ett svar till Bjursingen Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.