Skip to content

Slangdragning!

Förra veckan monterade jag ihop motorn efter att ha skaffat aluminiumbrickor till bränsleplenumet, tidigare satt det Tredobrickor runt spridarna men flygfotogenet var visst inte så bra för gummit i Tredobrickorna så jag gatt byta.

Jag passade på att väga motorn då jag var lite nyfiken på hur tung den blev, om jag inte minns helt galet fel så vägde JU-01 runt 17kg så nu bör jag nästintill ha dubblerat effekten med bara 7 kilo mer vikt på motorn.

Med motorn ihopsatt och placerad i ramen var det dags att börja dra oljeledningarna, jag har klurat lite av och till på hur jag smartast ska placera oljefiltren och slangarna och jag tror jag har räknat ut nåt som inte blir så mycket i vägen för insugsluften.

Olov den kanaljen hade en hel låda full med olika AN-kopplingar som jag fick låna för att testa mig fram till rätt anslutningsvinklar och så, det underlättar väldigt mycket att inte behöva gissa och ögonmåtta fram en beställning där hälften visar sig vara fel när grejorna kommer…

I ordning så sugs oljan från tanken, genom ett filter och in i pumpen. Därifrån trycks den genom ännu ett filter, in i en aluminiumkloss med tryckvakter och avblödningen av olja till växellådan, och sen in i motorn.

Jag ska så klart fästa upp filtren i ramen senare, men nu vill jag först och främst få till rätt längder på slangarna. Nästa potatis blir bränsleledningarna, men det tar jag nån annan kväll. Tjo!

Published inJU-02 motorbygge

3 Comments

  1. Andreas Elofsson Andreas Elofsson

    Tjo!

    Det var ett skapligt ryck!

    Blev grymt snyggt också.

    Motorn ser nästa mått beställd ut i ramen ?

  2. Bjursingen Bjursingen

    Tjo!

    Det var ett skapligt ryck!

    Blev grymt snyggt också.

    Motorn ser nästa mått beställd ut i ramen ?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.