Skip to content

Eldragning….hurra……

Det mest eländigt tråkiga som finns att göra, nämligen att dra el, har stått på tapeten den senaste veckan.

Min plan var att göra ett grymt seriöst jobb med vattentäta snabbkontakter överallt, uppmärkta kablar och rubbet. Sen kom verkligheten ikapp när jag skulle börja pressa kontakter, Olov hade lånat ut en sortimentlåda med allt jag behöver men det saknades visst det viktigaste, en stor påse tålamod. Efter 15 minuter hade jag hunnit klämt sönder tre kontaktstift, bli storförbannad, skrikit könsord och bestämt mig att strunta i alltihop och dra skiten med sockerbitar istället som vanligt….

På sätt och vis så är det ett mer racemässigt system då det är enkelt att göra ändringar på elhärvan, man ska ge sig fan på att det alltid kommer måsta läggas till nån givare eller knapp framöver så det ska vara lättskruvat.

En 12v fläkt har jag också monterat som både blåser luft till förvärmningen och kyler ner motorn efteråt, det lilla luftflöde som blir genom motorn av den hjälper dessutom till att hålla flammorna borta som kan bli efter en körning när fotogenet i spridarna kokar ut av restvärmen i motorn.

Jag har även passat på att pulverlacka kompressorinsuget då det inte var speciellt snyggt tidigare.

Turbotech ringde och meddelade att dom har balanserat kraftturbinhjulet nu, så det ska jag hämta upp nästa vecka!

Published inJU-02 motorbygge

2 Comments

  1. Andreas Elofsson Andreas Elofsson

    Tjo!

    Bra jobbat!

    Tur att det är speciell skönt när tråkiga jobb är utförda! 👍

    • Johansson Johansson

      Som tur är så är elsystemet extremt okomplicerat, elhärvan på min -67 Triumph var betydligt krångligare. 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.