Skip to content

Lagermontage

I fredags var jag förbi Turbotech i Strömsund och hämtade det nybalanserade kraftturbinhjulet, dom var tvungna att tillverka en speciell slipad axel för att kunna balansera det i deras maskin och när jag skulle betala så fick jag veta att dom sponsrade med hela jobbet!

Grymt snällt av Magnus (ägaren), det är inte första gången han gett rabatt på delar och jobb så jag är jättetacksam för all hjälp jag fått genom åren!

Nu kan jag äntligen börja montera ihop drivlinan igen, kraftturbinhjulet var visst ganska så kraftigt ur balans vilket förklarar att det keramiska lagret närmast turbinhjulet hade ett lagerljud när jag snurrade det efter demontage och hamnade i skrotlådan.

Jag tog med mig pinjongaxeln och ett nytt lager till jobbet och använde den induktiva lagervärmaren för att montera det, lite skonsammare för lagret än att pressa på det kallt då det är rätt tight passform.

Så här grett blev det, jag ska pillra loss tätningarna och skölja rent lagret med fotogen innan montage i växeln.

Här är förresten en bild på innanmatet i växeln ifall ni glömt hur det ser ut, spridare trycker in oljestrålar där kuggarna på pinjong och krondrev möts och in i vardera av pinjonglagren, sen rinner oljan ner i botten på växeln där ett dykrör (nere till vänster) håller tillräckligt med nivå för att lagren på den utgående axeln smörjs. Sen rinner oljan genom dykröret ner i oljetanken igen, det är både en torrsump och en våtsump på samma gång alltså.

God kväll!

Published inJU-02 motorbygge

Be First to Comment

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.