Hoppa till innehåll

Snart två års radiotystnad…

Formsvackornas formsvacka, annat kan man inte kalla de senaste åren för min del. 15 års konstant jetbyggande och felsökande (av det jag precis byggt…) tar väl ut sin rätt skulle jag tro. Kan väl inte påstå att det är tillbaka i fornstora dagars ADHD-tempo direkt men när min kära vän Bjursingen var på besök med sin familj så tog vi och rullade ut hojen för att göra ett premiär-startförsök med den nya motorn JU-02 monterad!

Inte en endaste bild blev tagen då min teknikfientlighet nått sprudlande höjder under sommaren och jag bytt min Iphone X mot en gammal GSM-Nokia, så ni har förmodligen ändå inte sett om det var hojen eller en mjölkpall på korten…

Som tur är så filmade Bjursingen tillställningen och lade upp på sin Youtube-sida, i ölförstärkt vredesmod tog jag och raderade både Youtubekanal och Googlekonto i vintras efter att ännu en av mina favorit-tubare blivit bannad pga icke systemgodkända åsikter. Morgonen därefter kom jag på att alla filmer här på hemsidan var länkade från det Youtubekontot. Facepalm deluxe, som kidsen brukar säga…

Facebook rök runt påsk så nu snart saknas det väl bara att säga upp bankkontot och börja fläta näverskor innan det sociala kontraktet officiellt är rivet från min sida. 🙂

Det gick över all förväntan det där, lite drygt 500C avgastemp på tomgång vilket är vad jag hade i bänkkörningarna tidigare. Oljetrycket är mätaren ut på ca 7 kg vilket är kanonbra under drift men gör att motorn är lite onödigt seg att starta, vilket syns på eldkvastarna och den långsamma uppvarvningen.

Ett problem med den typ av bränslespridare jag har (lågtrycks nålspridare som pissar in fotogen i motorn) i kombination med ett relativt högt laddtryck är att när man släpper av gasen lite för fort så sjunker bränsletrycket under laddtrycket och då slutar det helt spruta in fotogen vilket gör att motorn slocknar. Inte direkt ett problem på tävling då det bara händer efter målgång.

Det har inte varit en One Mile-tävling i Sverige på flera år nu så vitt jag vet, och som läget är nu lär det knappast bli det heller under överskådlig tid. Nu vet jag i alla fall att hojen startar så planen är att åka iväg nånstans nästa år och testa lite lågfartskörning (<200km/h) bara för att känna på hur motorn svarar på gasen.

Tills nästa gång, ha det bäst!

Publicerat iJU-02 motorbygge

6 kommentarer

  1. Anders Anders

    Kul att projektet lever.
    För övrigt kan det vara ganska bra att göra en paus och omstart.
    Att vila sig i form kan göra susen.

    • Johansson Johansson

      Jo det var liksom läge att syssla med annat en stund.

  2. Henrik Harding Henrik Harding

    För att citera Gert Fylking: Äntligen!

    Kul att se att du lever.

    • Johansson Johansson

      Tack, det är fullt upp med projekt men på jetfronten står det mestadels still.

  3. Anonym Anonym

    Plötsligt händer det!
    Magiskt. 🙂
    Väntar med spänning på fortsättningen.

    • Johansson Johansson

      Säger som jänkarna, don´t hold your breath. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.