Skip to content

– Johansson

Hej hej!

Jaha, vad ska man skriva här då? Anders Johansson är i alla fall namnet, är av 1981 års modell och glad för det mesta. Har fästmö och två små jäntor, läser mycket böcker (mest facklitteratur och engelsk fantasy), är sjukligt intresserad av metallbearbetning, springer en tre fyra mil i veckan, kör gärna hotrod när solen skiner och gillar allt som smäller.

Jo just det, jag är ganska intresserad av gasturbiner också.

Jag gjorde rekryten 2000 som bandkanonförare och denna artilleripjäs är en bandgående 155mm kanon driven av en Boeing 502 gasturbin och en Detroit tvåtaktsdiesel, någon gång under dom tio månaderna bestämde jag mig för att det fanimej ska gå bygga en gasturbin själv hemma i garaget eftersom jag förälskat mig i ljudet av dom.

Efter några halvhjärtade försök utan någon som helst kunskap om hur gasturbiner fungerar (visste inte ens att en turbo behöver olja) så bestämde jag mig för att läsa på lite och det gav genast resultat, jag skaffade en turbo från en skrotad Scania lastbil och byggde min första fungerande gasturbin på en gocart -03 tror jag det var.

Photobucket

Innan jag gav mig in på gasturbinbygget byggde jag en lagomt stor pulsjetmotor som tyvärr brände ventilerna när den startade pga en konstruktionsmiss, detta bygge ställdes åt sidan när gasturbinen var klar.

Photobucket

Photobucket

Efter jetcarten började jag på med ett ganska avancerat gasturbinbygge på en pocketbike, jag använde en mindre lastbilsturbo och byggde ett eget lagerhus med keramiska kullager istället för glidlagringen som sitter där annars. Med tryckluftsstart, ett hemfräst nålventilsgasreglage, dimsmörjning av kullagren och en brännkammare som startade och gick på diesel istället för det betydligt enklare bränslet gasol som jetcarten gick på var det en utmaning att få till.

Photobucket

Photobucket

Den gick fint upp till ca 30.000rpm då jag fick en elak vibration i lagringen som trots ombalanseringar och ändringar i lagerförspänningen inte gick få bort, tyvärr ställde arbete på annan ort till det så jag hann aldrig bygga färdigt denna motor.

Photobucket

Efter detta bygge gjorde jag en enkel ventillös pulsjetmotor som drevs av flytande gasol, den finns fortfarande i livet och sitter numer på Olovs trehjuliga pensionärscykel.

Photobucket

Efter det blev det ett turbobygge på en motorcykel som tog några år, i samma veva flyttade jag in till stan och lärde känna Olov, Olle Andersson och Svarthålings-gänget. Vad som hänt efter det finns dokumenterat här på sidan, just nu är det bygget av gasturbinhojen som tar den mesta tiden för min del.

Photobucket

Det var väl en liten sammanfattning i alla fall, en bipropellant raketmotor, ett par små pulsjetmotorer, en ångmaskin och lite annat grejs har också byggts men skulle man skriva ner allt blir det nog rätt dryg läsning. Jag har en youtube-kanal med användarnamnet Anders811017 där det ligger fler filmer på mina byggen.

Är det någon som undrar något är mailadressen dukedr@hotmail.com och mobilnumret 073-2755262.

Tjipp!

18 Comments

  1. Bop Bop

    Fränt.

    Själv låg jag inne som crossmojje stab/uh plut.
    Inga återträffar för oss vad jag vet. Hade lite kontakt med Malin från bespisningen, men inte längre.

    • Johansson Johansson

      Nä det blir väl så att man glider ifrån varandra när den gemensamma nämnaren försvinner, ungefär som med gamla klasskamrater.

  2. Bop Bop

    En såndära 7:e kompanist?

    Trevligt att råkas.

    mvh. 5526 på 5:e kompaniet 00-01.

    • Johansson Johansson

      Jajjamän, Johansson på pjäspluton här! Jag ryckte faktiskt in som eldledningssignalist men det saknades bandkanonsförare på 7:e så befälet på 5:e passade på att bli fri mig. =)

      Har ni haft några återföreningar? Våra KB gjorde ett tappert försök men vi var väl för utspridda runt landet för att det skulle gå få ihop fler än en handfull.

    • Johansson Johansson

      Hi Ollie!

      Interested yes, but I haven´t a single dime to spare right now on other projects than the turbine bike. I am still interested in hearing more about the engine, pics and info etc.

      Cheers!
      /Anders

  3. Johansson Johansson

    En liten hybridraket, en sån har jag gjort av en bit hydraulslang och GOX för massa år sedan. Rätt fräckt med en genomskinlig bränslestav.

  4. Johansson Johansson

    På Ebay brukar det oftast gå hitta lagersatser till en billig slant till de flesta normalstora turboaggregat.

  5. Markus Markus

    Hej.

    med lite efterforskningar så hittade jag en hemlig gubbe inte så långt från byn som håller på och renoverar turbo för en vettig slant. Man ska ha tur i bland 🙂

  6. Johansson Johansson

    Tja!

    Nog går det få tag på lager alltid, vad är det för snurror du ska renovera? Tillverka egna lager till turboaggregat är nog lite över vår nivå, glidlagringarna skulle nog gå men trycklagret är lite lurigare…

  7. Markus Markus

    Tjenare. jag har en liten fråga! Jag har ett antal rasade turbo aggregat liggandes hemma, funderar på att renovera dom men de går ju inte att köpa lager! tillverkar ni egna lager eller hur gör ni?

    frågor frågor… 😉

  8. Johansson Johansson

    Nja, det är nog snarare de sista skälvande dödsfjärtarna från det tiotal kutryggiga kusarna som fortfarande är i livet efter 30 år. =)

  9. Johansson Johansson

    Det är inte gummirök, det blir bara så när alla hästar frustar samtidigt.

    • Så jag kan också skylla på det när jag startar upp gammskotern?

  10. Din gamla turbohoj ryker ungefär lika mycket som min Arctic Cat gör på tomgång.

  11. Johansson Johansson

    Jo börjar man räkna ihop alla olika projekt genom åren inser jag att man hunnit med en del.

    Något sorts dumt mål jag har är att ha byggt varenda sorts motortyp innan jag trillar av pinn, atomdrift, jonraketer och wankelmotorer borträknat. Man har lite kvar att göra alltså. =)

  12. Oddvar Oddvar

    Må si du har vert en veldig aktiv fyr!
    Masse morsomme produkter! 🙂
    Har selv laget 2 pulsjeter, en halferdig gassturbin og en halferdig damp-raktett.
    Men tiden strekker liksom ikke helt til..

    GO Mobacken!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.